Úrad komisára pre deti v spolupráci s Trnavskou univerzitou v Trnave a Vysokou školou zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety zrealizoval druhý celoslovenský prieskum názorov detí. Výskum prináša dôležité poznatky o tom, ako sa deti cítia v rodine, škole, vo vzťahoch, ako vnímajú bezpečie a aké majú obavy. Prvý prieskum názorov detí zrealizoval ÚKPD v roku 2022. Aj tohtoročný výskum bol realizovaný na 67 školách a bolo doňho zahrnutých 1120 žiakov siedmych ročníkov základných škôl.
Rodina je kľúčovým ochranným faktorom
Výsledky prieskumu jednoznačne ukázali, že deti, ktoré vyrastajú v stabilnom rodinnom prostredí s oboma rodičmi, prežívajú najväčší pocit bezpečia a celkovú dôveru v život. Dôležitosť otcov vnímajú deti výraznejšie ako v minulosti - oproti prieskumu v r. 2022 stúpli na druhé miesto, ktoré predtým patrilo starým rodičom. Výrazne vzrástla aj dôvera voči kamarátom. Naopak na poslednom mieste v dôvere a dôležitosti sa ocitli online kamaráti.
Najväčší strach: neúspech v škole a samota
Prieskum potvrdil, že deti sa najviac obávajú školského neúspechu. Na druhom mieste sa nachádza strach zo samoty, ktorý je u dievčat oveľa výraznejší než u chlapcov. Zistenia zároveň poukazujú na to, že dievčatá majú silnejšie obavy z výsmechu, priberania na váhe a kyberšikany. Naopak, poklesol strach detí zo šikanovania v školách. Vzdelanie je pre deti dôležitejšie ako značkové oblečenie Pozitívnou správou je, že deti si veľmi cenia vzdelanie. Prvýkrát bol v prieskume meraný aj význam viery, ktorá sa prekvapivo dostala medzi päť najdôležitejších hodnôt. Naopak, značkové oblečenie považujú deti za najmenej dôležité.
Osamelosť a psychické zdravie ako vážny problém
Výskum ukázal, že až 4,2 % detí nemá žiadneho kamaráta a takmer polovica (47,9 %) trávi na sociálnych sieťach viac ako 4 hodiny denne. Slovenské deti sa najviac obávajú psychických problémov, ako sú depresie, úzkosti a strachy. Pozitívnym posunom je, že strach zo šikany medzi deťmi poklesol. Celkovo sa miera šikany ukazuje ako nižšia než v okolitých európskych krajinách. Prieskum ukázal, že ak deti vidia šikanu, väčšinou ju nahlásia učiteľovi alebo sa pokúsia zastať šikanovaného spolužiaka.
„Výsledky prieskumu jasne ukazujú, že otvorené rozhovory o problémoch detí, ich pocitoch a strachoch majú veľký význam. A že otváranie tém pomáha veci postupne zlepšovať,“ uvádza komisár pre deti Jozef Mikloško.
Kompletné údaje prieskumu budú dostupné do dvoch mesiacov.